Heeft uw kind of leerling moeite met leren, lezen, schrijven en de concentratie?
Dan is het raadzaam om een oog-volg probleem uit te sluiten. Wanneer de ogen onjuist met elkaar samenwerken, kan een kind last hebben van:
- ‘oogpijn’
- nekklachten
- een traag leestempo
- ‘dansende’ letters
- een te korte werkafstand (neus in het boek)
- hoofdpijn, vooral ‘boven’ of ‘achter’ de ogen
- een moeizame schrijfmotoriek (niet netjes op of tussen lijnen kunnen schrijven)
- regels die naar beneden zakken of uitwaaieren
- vermoeidheidsverschijnselen na het lezen
- lezen niet leuk vinden!
Bij een visual screening wordt gekeken of de ogen wel goed samenwerken. Om teksten goed te kunnen lezen is een goede samenwerking van de ogen noodzakelijk. Verloopt deze samenwerking niet soepel, dan noemen we dit Fixatie Disparatie, oftewel een oog-volg-probleem.
Kijken doe je met je ogen en zien doe je met je hersenen. De ogen vangen lichtprikkels op om te kijken en seinen deze prikkels door naar de hersenen. Deze visuele informatie moet door de hersenen worden geïnterpreteerd en begrepen. Gaat er in dit proces iets fout dan noemen we dat een visuele disfunctie. Een visuele disfunctie kan het leerproces behoorlijk belemmeren. Kinderen met een volledige gezichtsscherpte kunnen toch een visuele disfunctie hebben!
De visual screening met de bioptor is zinvol vanaf 8 jaar omdat de kwaliteit van de visuele vaardigheden een belangrijke rol spelen voor de leerprestaties op school.
Lees verder: